Cijena craft piva

“Jel’ mora to tako biti skupo?” – pitanje s kojim se najčešće susreću prodavači, odnosno proizvođači craft piva. Mogu li craft pivo i cijena biti malo bolji prijatelji?

Prvo što moramo uzeti u obzir je činjenica da živimo u Hrvatskoj, državi gdje dok si rekao h od hmelj odmah ti napenale porez. Tako da ni visoka cijena craft piva ne čudi.
No, da li je to sve što stoji iza visoke cijene piva?
Pa i ne baš.

Hajdemo pokušati pogledati nešto širu sliku.

Hrvatska je tek nedavno prihvatila pivski craft pokret i još se uvelike prilagođava na njega. Što je razumljivo. Donedavno je široj masi ljudi koja se tek sada počela upoznavati s nekim novim stilovima piva, ali i pristupom proizvodnji istih, Tomislav bio vrhunac crafta.
Znam, zato što sam i sam bio jedan od njih.

Međutim, industrijsko pivo ima tu, recimo to tako, prednost što zbog puno jeftinijih sastojaka, kao što su kukuruz i riža može ponuditi i nižu cijenu finalnog proizvoda.
Kod craft piva, fokus se stavlja na kvalitetu njegovih osnovnih sastojaka poput hmelja, slada, kvasca, pa čak i prilagodbe vode određenim stilovima, što naposljetku rezultira i visokim troškovima.
Logično, kvalitetan hmelj ili slad na tržištu imaju i višu cijenu, a u obzir se mora uzeti i činjenica da Hrvatska nije zemlja koja bi, poput Slovenije, imala iole konkurentnu proizvodnju hmelja.
Isto tako, proizvođači craft piva koriste puno veće količine gore navedenih sastojaka, tako da i to rezultira porastom cijene proizvodnje.

Znači, formula je jednostavna: kvalitetni sastojci i njihova količina + gladna država + inovativna proizvodnja = cjenovno viši proizvod.

No, postoji i nešto dublja strana priče.

Gore navedena cijena u obzir uzima hrvatsko craft pivo, dok cijena finalnog proizvoda kod inozemnog piva još dodatno raste zbog troškova transporta, uvoza i opet one iste gladne države, ali u velikom broju slučaja i pozicioniranosti inozemne pivovare i njihovog proizvoda na craft tržištu.
Naravno da si neke pivovare zbog svog ugleda kojeg drže na istom, mogu dozvoliti i nešto slobodnije povećanje cijene svog piva. Najčešće uzrok tome je i povećana potražnja za njihovim pivom i rating kojeg ono drži.

Međutim, ponekad jednostavno cijena unatoč svemu gore navedenom ne “drži vodu”.

Nedavno je Zmajska pivovara kod nekih ljudi izazvala zgražanje cijenom svog Russian Imperial Stouta. Za bocu od 0,33 morali ste izdvojiti preko 45 kn.
Međutim, to je kompleksno pivo, čija proizvodnja, ako uzmemo u obzir i odležavanje u hrastovim bačvama od whiskeya preko šest mjeseci i veoma male količine koje su proizvedene, može polučiti toliku cijenu.
Ciljana skupina kod njega bili su poznavaoci piva, a ne regularni ili povremeni konzumenti.

Isto tako, za mnoge neopravdano, Garden Brewery je sa svojim Imperial Stoutom prebacio tu cjenovnu granicu s 55 kn za 0,33 dok je za njihov Eisbock, koji je u najavi, planirana cijena oko 200 kn po boci od 0,33 l.
Dobro, ovaj Imperial Stout je inovativan po tome što je koristio dalmatinski rogač kao jedan od sastojaka što ga čini možda i jedinim na svijetu s ovim sastojkom, ali ovo i dalje ne bi trebalo opravdati ovako visoku cijenu.
Inovativnost u craft pivu je nešto što bi trebalo biti pravilo, a ne iznimka.

Dolazimo do zaključka da će dobri poznavaoc i ljubitelj craft piva bez problema izdvojiti i poveću svotu novca za pivo kojeg zbog znatiželje ili poštovanja prema pivovari, odnosno njihovom proizvodu, ima namjeru degustirati.
Za ono u koje ne vjeruje da vrijedi, neće ni poželjeti izdvojiti nešto veću količinu novca.
Ovdje nam u obzir dolazi i osoba koja je tek nedavno ušla u svijet craft piva, no malo je vjerojatno da će se ona odlučiti na takav potez.

I tko nam onda naposljetku ostaje?
Samo oni koji smatraju da je kupnja tog piva stvar prestiža. Nešto što zbog svog ugleda ili ega moraju imati, iako neće u njemu pretjerano uživati ili se u taj stil piva niti ne razumiju da bi mogli dati svoj objektivan sud.

I za kraj jedna usporedba. Stone Brewing u svojoj pivovari / tasting room-u Berlinu svoj točeni  Stone Imperial Coconut Hazelnut Porter Prototype naplaćuje 5,20 € ( cca. 39 kn ) za 0,33 l.

 

 

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

w

Spajanje na %s